مولفه های فردیت یونگی در سینمای داریوش مهرجویی

پایان نامه
  • وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه علامه طباطبایی - دانشکده ادبیات و زبانهای خارجی
  • نویسنده حمید باقری
  • استاد راهنما امیر نصری
  • سال انتشار 1390
چکیده

. زاوبه ی دید و نقدی که انتخاب کرده بودیم تحلیل روانشناسی بر اساس آرای کارل گوستاو یونگ روانشناس سوئیسی و پایه گذار مکتب روانشناسی تحلیلی یونگ بود. ما به هیچ عنوان قصد نداشتیم از کلِ مفاهیم یونگی و تمام جنبه های فکری او برای نقد این آثار کمک بگیریم. تنها مفهومی که ما از روانشناسی تحلیلی او انتخاب کردیم مفهوم " فردیت " بود. سعی ما بر این بود،با تعریفی که یونگ از این مفهوم ارئه کرده است به آثار مهرجویی نزدیک شویم و به بحث درباره ی آنها بپردازیم. از طرف دیگر به این اشاره کردیم که مفهوم فردیت با مفاهیم دیگری رابطه ی مستقیمی دارد. از جمله خودآگاهی، سایه، خود، نقاب و.... محور کارِ ما نیز بر اساس همین مولفه ها و عناصر شکل گرفت. همان طور که در انتخاب مفاهیم یونگی سعی بر این شد که بیشتر بر یک مفهوم خاص تکیه شود تا بهتر بتوانیم بر آن احاطه پیدا کنیم. در انتخاب آثار هم سعی بر این بود که آثاری انتخاب شود که با این مقوله تناسب داشته باشد و از طرف دیگر بتوانیم بر روی آنها تمرکز بیشتری داشته باشیم. دو معیار برای انتخاب فیلم ها در نظر گرفتیم: 1- تناسب داشتن با مولفه ی فردیت یونگی2- احاطه و درک بیشتر بر این آثار برای تحلیل جامع و کامل. در نتیجه یک هدف کلی داشتیم و آن نقد آثارِ داریوش مهرجویی از دریچه ی نگاهِ یونگی و آن هم با استفاده از مفهوم فردیت بود.

منابع مشابه

نشانه شناسی مفاهیم مدرنیسم در سینمای داریوش مهرجویی

رساله ی حاضر با عنوان "بررسی نشانه های مدرنیسم در آثار داریوش مهرجویی"، می کوشد با اهمیت و محوریت قرار دادن مطالعات فرهنگی به عنوان تحقیق و پژوهش بر تولیدات فرهنگی با رویکرد فلسفی، جامعه شناسی، به شیوه ی طرح مسائل اجتماعی از دیدگاه این فیلم ساز پرآوازه ی ایران بپردازد. برای رسیدن به این مسیر و با اهداف «توجه به سینما به عنوان یک رسانه ی مدرن»، «بررسی دقیق سینمای ایران و موج نو»، «تببین مدرنیسم ...

گفتمان جنسیت در سینمای ایران مطالعه موردی و قیاسی آثار رخشان بنی اعتماد و داریوش مهرجویی

هدف اصلی این پایان نامه، بررسی چگونگی نمایش مولفه های جنسیتی در گفتمان دو فیلم روسری آبی ساخته رخشان بنی اعتماد و لیلا اثر داریوش مهرجویی در چارچوب تحلیل گفتمان انتقادی و نشانه شناسی است؛ پرسش هایی در این باب که نظام مردسالارانه، به مثابه یک گفتمان، چه نظام معنایی بصری ای راایجاد کرده است؛ این نظام در بطن خود حاوی چه نشانه هایی است و برای به حاشیه راندن گفتمان رقیب، از چه ابزارهایی بهره می گیرد...

15 صفحه اول

جستاری بر هستی شناسی مفهوم نمادین خانه در فیلم های داریوش مهرجویی

خانه در اندیشه های هستی شناسانه، مکان احراز هویت و نماد خویشتن انسان است. این مفهوم به مثابه ی بنیانی وجودی بر زمینه ای از تقابل سنت و مدرنیته در فیلم های داریوش مهرجویی، حضوری پرمعنا و مرتبط با شخصیت های فیلم ها دارد؛ این ارتباط تا جایی است که از شیوه ی بازنمایی خانه می توان به شناخت و تحلیلی از شخصیت ها دست یافت. در این پژوهش کوشش شده است مفهوم خانه در برخی از فیلم های مهرجویی برای تبیین شخصی...

متن کامل

استراتژی‌های خانواده ایرانی در مواجهه با دیالکتیک فردیت و خانواده نشانه‌شناسی خانواده در سینمای ایران

خانواده ایرانی در عصر حاضر، به موازات تحولات بنیادین سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی در سطح کلان، دگرگونی‌های عمده ساختاری را تجربه می‌کند. امروزه، به دلیل تغییراتی که دائماً و به طور مستمر به وقوع می‌پیوندند و نوعی بی‌ثباتی را بر خانواده تحمیل می‌کنند، نمی‌توان شکل واحدی را برای خانواده ایرانی متصور شد و همزمان می‌توان ویژگی‌های فرهنگ سنتی، مدرن و پسامدرن را می‌توان در نهاد خانواده  مشاهده کرد...

متن کامل

منابع من

با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید

ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده

{@ msg_add @}


نوع سند: پایان نامه

وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه علامه طباطبایی - دانشکده ادبیات و زبانهای خارجی

میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com

copyright © 2015-2023